Femtio år!

0kommentarer

Ja det är inte min 50:e födelsedag - den har passerat för ett antal år sedan.
 
Nej, idag är det precis 50 år sedan vår första breton föddes! Hon hette Rina, var född i Värsås i Västergötland hos Arne och Anna-Greta Larsson. De hade importerat Rinas mamma Averill's Lizz från Norge och Lizz var den första tiken som registrerades i Sverige. Lizz var född 1959 men registrerades 1960.
 
Det var ju inte min egen hund, utan familjens och främst pappas duktiga jakthund. I mitten på 60-talet så var det otroligt gott om fasan på Gotland. Pappa var en inte allt för välbetald mekaniker och det kostade på att ta ledigt. Dock fanns det en dag som alltid skulle vara en ledig dag och det var fasanpremiären. Det berättades att på den tiden så köpte restaurangerna gärna fasaner, så han sålde merparten av de fåglar han fällde premiärdagen vilket räckte till dagslönen och skotten och ändå blev det nog någon krona över. Dessutom hade han ju fått en JAKTDAG extra!
 
Hittade några få bilder på Rina i mitt gamla fotoalbum, men tyvärr är kvalitén inte den bästa.
 
 
Rina var en ganska stor tik och på bilderna är hon ca 7-8 år. Hon levde tills hon var nästan 14 år och var min bästa kompis under uppväxten.

Jag sa alltid att "om jag ska ha nån hund själv så ska det vara en "Rina-hund" - och det blev det ju faktiskt också. Flera stycken faktiskt..... Min första Bessy var dessutom uppfödd av samma personer som Rina och Bessy kom från samma tiklinje.
 
 

Kommentera

Publiceras ej