46 år

1kommentarer

Ja tänk vad tiden går fort. Idag aär det 46 år sedan vår första breton föddes. Rina kom till vår familj på våren under mitt 5:e levnadsår och fanns som en kompis under hela min uppväxt. Hon fick höra många hemligheter och det bästa var ju så klart att hon bevarade alla hemlisar. Rina var dessutom en riktigt duktig jakthund och det var många fasaner som fick sätta livet till efter fina fågelarbeten av henne. I mitten på 60-talet så var det otroligt gott om fasaner på Gotland. Hon var dessutom en ypperlig apportör och användes vid all typ av fågeljakt. Hon var otroligt uppmärksam ifall en fågel träffades eller inte och det var vid många tillfällen som pappa svor över att hon försvann iväg i en (som han tyckte) knallapport, men hon kom alltid åter med villebrådet. Det lär ha varit endast en sak som aldrig riktigt fungerade med henne och det var att hon inte lärde sig rapportera.

Rina är alltså orsaken till att jag är där jag är idag - en inbiten bretonfantast. Jag sa nämligen alltid att om jag skulle skaffa mej en hund så skulle det vara en "Rina-hund". Så blev också fallet när Bessy kom till oss 1979. Då var inte jag speciellt intresserad av jakt, men jag skulle ha henne som min hund och pappa skulle få låna henne till jakten. Så blev det väl också till viss del, men efterhand så ökade också mitt intresse och på den vägen är det.

Rina var en härlig kompis som sagt och jag kan än idag minnas dagen då hon inte längre fanns med oss. Det var en söndag i december då jag varit och extrajobbat. När jag kom hem såg jag att hennes plats var tom och förstod att pappa ordnat detta när jag var hemifrån. Jag grät floder, men eftersom Rina då var gammal och inte längre så pigg, så var det ju det enda att göra. Rina skulle ha blivit 14 år månaden efter, så vi fick ha henne länge.

Rina kom från en av de första bretonägarna i landet och hon var fallen efter den första tiken som kom till Sverige. Hon var född hos Arne och Anna-Greta Larsson i Värsås utanför Skövde och det blev även där jag hämtade min första breton - Bessy.

1 kommentarer

Mita

16 Jan 2010 08:31

Där kan man prata om nedärvda gener för både hund och jakt :)

Härlgit att ni fick ha Rina kvar så länge och jag minns mycket väl din första hund Bessy, hon var en duktig lydnads hund medan jag hade en ådåga i mitt snöre som jag fällde mycket blod, svett och tårar över.

Önksar dej all lycka till med dina hundar du har idag och både de och du är inbitna jägare.



/Mita

Kommentera

Publiceras ej