Blommor på bar kvist

1kommentarer

Nu exploderar det ju i moder natur. Det finns så många vackra blommor som kommer efterhand. Visst är det väl helt fantastiskt vackert med alla blommor som kommer på bar kvist, alltså trädet/busken har ännu inga blad, utan det är bara blomman som finns - och så vacker den då är.

Eller vad sägs om den ganska vanliga gula fina

  forsytian.


Eller varför inte ljuvligt vackra

  körsbärsblom?


Eller det som är hemskt 51 veckor om året, men desto vackrare just nu i ungefär en veckas tid

  "tynnet" som vi säger på Gotland, alltså slånbärssnår i full blom.


Det vackraste bland vackert är dock ändå magnolian. Jag är lyckligt lottad att ha en egen buske i trädgården och den är just nu på god väg att slå ut.



I år är busken så överfylld med blommor så jag har inte ens försökt att räkna dem alla. Det är nog en kompensation mot i fjol, då de 30-talet blommorna frös sönder, så jag fick inte mer än en eller två som slog ut. Så här ser busken ut i år

 I sin helhet

 och lite mera närgånget.


Längs med en gata i stan (Visby alltså) har bostadsbolaget planterat en lång rad med magnoliaträd. De stod i sin vackraste prakt förra veckan och jag passade då på att stanna och njuta på plats och även ta några bilder. Dessa magnolior är helt vita och träden ser ut som om någon satt fullt av bomullstussar på kvistarna. Så här vackra är dessa

  i sin helhet

och så här lite mera närgånget

      


Min egen magnolia hade inte kommit längre än så här vid samma tidpunkt 

1 kommentarer

Pernilla

11 May 2009 22:24

Det är en underbar tid vi har nu. Det är så vackert.

/P

Kommentera

Publiceras ej