Förkylt

2kommentarer

Förkylningar är aldrig trevligt att få. Just nu har jag drabbats av en dundersådan. Jag brukar inte gå i däck i första taget, men nu är det ryggläge som gäller. Många säger - "så kul, grattis, det sitter säkert i så där 3-4 veckor, jag har haft sedan före jul". Det är ju precis det man vill höra när man är så där lagom täppt i näsan, febrig och med en hals som har så där ett dussin rakblad på tvären.

Har dock försökt att inte sova under eftermiddagen (var på jobbet på förmiddan), med förhoppningen om en god natt sömn. Kollade lite film istället. Nu börjar dock sängen locka, men det ska bli en kvällspromenad med hundarna först.

Promenad ja - det är ju ett kapitel för sig. Jag är SÅ glad att jag inhandlade dubbar till skorna redan för två år sedan. Det har inte varit möjligt att överhuvudtaget gå ut utan att sätta dem på skorna. Vi fick ju lite snö för någon vecka sedan och det har envist hållit sig kvar. Dock har det varit milt ett tag nu och då vet ju alla att det blir riktig "kärringdöd". På vår lilla väg kommer det ju heller inte ett korn sand, utan det är bara att gå så gott det går och med dubbar går det ju faktiskt.

Dubbar har jag på bilen också, även om det sägs att det inte är så miljövänligt. För den som inte vet så har vi saltfritt på alla vägar på ön och det har vi haft i över 20 år nu. Normalt tycker jag att det är bra, men det finns tillfällen då jag önskar de kunde salta lite grann i alla fall - när det är isgata med vatten på t ex. Det här med saltfritt har ju andra positiva effekter. T ex har vi de mest fantastiskt vackert blommande vägkanterna man kan tänka sej, när det är säsong alltså. Dessutom har vi landets äldsta bilar. De rostar ju inte när det inte är något vägsalt.

Det sägs ju om Opel att "Köp en Opel och var belåten - se Sverige genom plåten". Min förra bil var en Opel Kadett 1987 års modell. 1987 var första året utan vägsalt. Jag hade den till för så där två år sedan och den hade faktiskt avgassystem i ORIGINAL. Då kan man snack om vad vägsaltet betyder för bilens välmående. Jag hör tyvärr inte till dem som tvättar bilen i tid och otid heller. På fastlandet får man väl byta avgassystem varje eller åtminstone vartannat år. Så var det i alla fall för min bil jag hade under "salttiden".

Så även om det är besvärligt några dagar per år så tycker jag nog att fördelarna överväger - alltså fortsatt saltfritt på våra vägar!

2 kommentarer

Sven-Åke

15 Jan 2009 17:00

Hej.En liten tröst, du är inte ensam om förkylningen

Jag åkte dit i fredags så jag har hållit Qurry vaken nästan sen han kom hit, med mitt eviga hostande. Väcker jag inte honom så väcker han mig med sitt fisande. Är det fodrets fel. Har du samma med dina hundar. I övrigt allt väl.

Monica

21 Jan 2009 22:23

Hoppas du kryar på dig snabbt. Här går vi omkring och känner oss halvkrassliga men håller oss än så länge på benen. Ricky har klivit in i en ny urvecklingsfas som innebär både förbättringar och vissa försämringar. Men hav tröst! Det finns mycket material att jobba med i den herren, det gäller bara att använda all energi på rätt sätt.

Kommentera

Publiceras ej