Fältdebut

1kommentarer

Igår sken solen så fint även om frosten låg kvar i skuggpartierna. Mitt på dagen var jag hemma nån timme hos Raska och när vi var ute så hittade hon några fasaner som letat sig ut i solskenet.
 
Kunde ju inte låta bli att ta ut Mocca en sväng också. Hon fick gå i svag medvind på stubben precis hemmavid så att vi kom i rätt vind när jag vände och tog hagen tillbaka. Det var nämligen där det fanns fasaner i buskagen. Hon gick riktigt fint på stubben, men oj vilken skillnad det blev på intensiteten när vi kom in i hagen och hon fick fasandoft i näsan. Först kom det en fasanhöna flygande och jag tror inte att Mocca var skyldig. Hon kom dock kort efter och stannade fint på kommando. Hon slog sedan ner i vinden igen och markerade inne i snåren. Hon gick in i ett fint stånd och eftersom jag var en liten bit ifrån så berömde jag henne på håll. Ståndet blev dock ganska kort och hon reste fasanhönan själv. En liten kort sväng efter resulterade i att hon kom i kontakt med fler fasaner som lättade omkring henne. Nu blev det nog lite för mycket för damen, så jag kallade in och hon fick gå kopplad hem. Strax innan vi lämnade hagen så kom ytterligare en höna springande och lättade av egen kraft. På tillsägelse satte Mocca sig och tittade på den bortflygande hönan.
 
Min förhoppning var ju att det skulle vara lika fint väder idag. Lagom kallt med frusen mark idag också, men solen har bara tittat fram korta stunder. Taggad av gårdagen så begav jag mej iväg ner på myren istället. Det blev ett område som jag inte varit på under lång tid. Jag hade därför ingen aning om ifall vi skulle kunna hitta nån fågel.
 
Mocca började lite trevande, men det gjorde inte så mycket. Det var ju faktiskt nästan första gången på fält. Hon hade dessutom fått en lina på sig också, som fick släpa efter henne - ifall vi skulle hitta nån fågel.....
 
 Mocca på språng över fälten
 
Tyvärr glömde jag kameran hemma, så det fick bli mobilen istället och bildkvalitén är därefter.
 
Mocca ökade både fart och vidd efterhand och gick riktigt trevligt. Efter en stund markerade hon nere i slutet av ett dike och frös till i ett stånd. Tyvärr var jag lite för långt ifrån, så det blev en egen resning efter en kort stund. Hon hade godtagbar respekt för den flygande fasantuppen och matte var mycket nöjd!
 
Hon fortsatte i alla fall i fin stil och vi passerade ett större dike. Kort efter ser jag henne gå in i ett fint stånd. Jag berömmer henne och skyndar fram. Har faktiskt telefonkameran igång, så jag fångar hennes första "vilda" stånd på dålig bild. Tar linan och går fram. Hon står ännu fint under mina berömmande ord. Får resorder och går fram och får tre rapphöns på vingarna och stannar när linan tar stopp. Matte RIKTIGT nöjd! Efter detta kunde det ju bara gå sämre, så jag kopplade henne och gick åter till bilen.
 
 Moccas första "vilda" stånd för rapphöns
 
Mocca är nu 8 månader.
 
Undrar om det blir fint väder i morgon också????? ;-)
 
.
 
 

1 kommentarer

Mita

03 Feb 2013 08:40

Så härligt Marie, det blir nog duktig jakthund av henne också ska du se, med dej i andra änden så känner hon stort stöd.
/Mita

Svar: Tack Mita!
Marie

Kommentera

Publiceras ej