Gotlands vackraste..

0kommentarer

I morgon är det dags att utse Gotlands Vackraste Hund. Det är ett nu årligt återkommande evenemang som arrangeras av Gotlands Kennelklubb. Jag har vid något tillfälle varit med på detta med några av våra hundar. Jag tror att jag var med första gången det genomfördes och då var det Fanta som deltog. Vi kom inte så långt den gången. Jag har nog iof inte kommit så långt med någon av hundarna när jag tänker efter.

Det är en form av utslagstävlan där två hundar möts och en går vidare, för att slutligen ha två hundar kvar i en final.

De hundar som får vara med måste under året före ha kvalificerat sej genom att på officiell utställning antingen erhållit CERT, BIR och/eller BIM eller ha blivit utställningschampion.

Vi ställde ut mycket sparsamt förra året, men av våra bretoner är det Unni som är kvalificerad genom sitt danska cert och dansk, nordisk och internationell UCh samt BIR på SKF:s circuitutställning. (Åven schillern Atle har ett BIR, men han stannar hemma). I elfte timmen bestämde jag mej för att anmäla henne och jag tror hon kommer att gilla det. Att jag drog på det berodde dels på att jag inte visste om jag skulle vara hemma (väntar ju på att Wimsa ska börja löpa och hon ska paras då) eller om Unni skulle ha päls kvar. Hon hade ju en kull valpar för 3 månader sedan.

Wimsa har fortfarande inte börjat löpa och det mesta av Unnis päls sitter kvar - så jag anmälde.

Det visar sej att Unni är enda deltagande fågelhund - inte ens någon spaniel eller retriever är anmäld. Knappt någon jakthund överhuvudtaget faktiskt, förutom några taxar.

Unni är ju självklart Gotlands Vackraste Hund i mina ögon. Sedan återstår att se om domaren tycker detsamma. Hur som helst - vi tar det som en trevlig tillställning med god mat och förhoppningsvis trevliga människor och hundar.

Ikväll är det så dags för invigningen av Stövar-SM för rävhundar med lottning, presentation av deltagande hundar och efterföljande middag. Spännande det också!!

.

Kommentera

Publiceras ej