Farliga bilförare

1kommentarer

Som bekant så har vi ju sedan en tid vinter här på ön. Det betyder att vi även har vinter på våra vägar, som bekant så har vi ju inte haft vägsalt på över 20 år. Tänk att det är så många som tror att man kan köra på dessa vintervägar som man gör när det är sommar.

Jag har nu stött på två med- (eller mot-???) trafikanter som jag helst inte vill träffa fler gånger i trafiken.

Förra fredagen när jag var på väg hem hände första incidenten. Det var rusningstrafik, klockan var så där 16.15 och alla vill ju hem för att börja fira helg. Jag skulle hem och mata hundarna för att sedan bege mej till Traume för inledningen av Räv-SM (omtalat tidigare i bloggen). Körde då Visbyleden och i korsningen vid Linds var det ganska många bilar som dels skulle ut på leden, men även några som stod och väntade för att svänga av. Jag skulle då rakt fram. Precis när jag passerade korsningen så kommer det en liten pluttbil som "smiter ut" precis framför nosen på mej. Det blev att försöka bromsa i halkan och det gick bra, men det var väl mer tur än något annat antar jag. I min ilska så hittade jag inte signalhornet utan tryckte intensivt på airbagen, men då kom det ju ingen signal inte (alla mina tidigare bilar har ju haft signalhornet där!). Jag hötte med näven, men det såg säkert inte föraren. Lika bra det kanske.

Idag var det så dags igen. Jag hade varit till stan och var på väg hem. Vår länsväg är krokig på de flesta ställen, vilket gör att det inte är så lätt att köra om om man så vill det. Strax innan man ska svänga av vägen ner till vårt så är det en kurva, men därefter en lång raksträcka. Det gör ju att många vill passa på och göra ev omkörningar där, för det blir nämligen krokigt igen.

Eftersom jag ju lättar på gasen precis efter kurvan för att förbereda min vänstersväng, är det inte ovanligt att någon försöker köra om direkt. Det är oftast inga problem om de ligger precis bakom och då får de ju köra om innan jag svänger så klart. Idag hade jag en bil bakom, men det var ganska långt avstånd. Därför gjorde jag då som jag brukar göra: när jag sänker farten lägger jag också på blinkersen för att tidigt visa att jag ska svänga. Hade alltså blinkat ett tag och skulle förbereda vänstersvängen. Döm om min förvåning när jag får se en stor röd bil påbörja omkörning av mej. Jag såg bilen som tur var, så det hände inget, men det blev en hyttande näve i luften igen. Hade min brors bil och hittade inte heller den här gången signalhornet direkt.

Därtill berättade en arbetskamrat till mej att hon också varit ute för en trafikhändelse som kunde slutat illa. Hon har så där 4 mil enkel resa till jobbet varje dag och den här gången så såg hon på håll att hon skulle få möte av en traktor eller lastmaskin eller liknande långsamtgående fordon. Vägen var ju tillräckligt bred så det  var inte problemet. Nej problemet uppstod när en lastbil promt måste köra om detta långsamtgående fordon precis när de skulle mötas. Min kompis började snegla på diket som alternativ - istället för att krocka med lastbilen alltså. Hon lyckades dock få ner hastigheten så pass så att det hela slutade lyckligt.

Nej tvi för de i trafiken som inte visar hänsyn till andra.
.

1 kommentarer

Ulla-Britta

23 Feb 2009 00:02

Visst är det konstigt att det inte händer fler olyckor än det gör?! Vissa verkar tro att vägen är deras och utgår från att alla andra ska flytta sig när de kommer. Man kan bli mörkrädd ibland och det är lika var man än är i landet så man kan nog inte säga att det är värre någonstans.



Vi får nog fortsätta att akta oss för dessa "odödliga" dyker upp hela tiden över allt!

Kommentera

Publiceras ej