Nipsippor

0kommentarer

I maj ska det ju vara soligt och varmt. Det hade vi förra helgen men den här veckan har det varit långt ifrån "sköna maj", eller vad sägs om snöslask, stormvindar och regn. Just nu stormar det friskt och den mindre gotlandsfärjan är inställd just med anledning av den kraftiga vinden. Det sägs också att ett nytt askmoln är på gång. Det betyder antagligen att vi återigen blir lite isolerade här ute på ön.

Jag har dock ingen nöd för jag har inte för avsikt att resa de närmaste dagarna, men till kommande helg ska jag ju åka båt så då hoppas jag att vinden mojnat.

Trots det nu trista vädret så händer det massor i naturen. Längs min färdväg till jobbet växer en av de riktigt underbara blommorna som nästan bara växer på Gotland. Jag menar alltså nipsippan. Jag stannade och tog några bilder på dem häromdagen och för dej som inte sett dem tidigare - se och njut. De är så otroligt vackra.


               


Om du klickar på bilden så får du se den i lite större format.

Visst är de väl ljuvliga. Dessutom har det blivit ungefär dubbelt så många blommor på just det stället iår. Det sägs att ungefär 90 % av hela norra Europas bestånd växer på Gotland, så de är ganska unika.


Jag hoppas verkligen det blir lite bättre väder till helgen. Då är det hundutställning i dagarna två - utomhus. Jag ska gå domarelev på lördag och jobba som ringsekreterare på söndag. I båda fallen är det trevligare om det är skönt väder!

.

 

Kommentera

Publiceras ej