De finns där!

1kommentarer

Vi har ju en vinter som vi inte haft på åratal. Det finns de som säger att det är värsta vintern sedan 1986-87, men den vintern var betydligt mera snörik än den vi har nu. Då fick de åka ut med militära bandvagnar till en del utsatta ställen, allt för att de boende skulle kunna få mat och andra förnödenheter. Något liknande har det inte varit behov av den här vintern och tur är väl det, för det finns väl inga militära bandfordon kvar här på ön!

I morse när jag gick med hundarna (kopplade i mörkret) fick jag plötsligt se en ensam rapphöna och den satt i en liten snöhög intill där det är plogad väg. Ingen av hundarna fick möjlighet att störa rapphönan, även om det var ett stort intresse bland dem allihopa. Vi fortsatte promenaden och när vi kom tillbaka samma väg efter en liten stund hade rapphönan bara flyttat sig en liten bit. Den sprang dock undan och lyfte strax efter.

Jag tyckte såklart att det var lite konstigt med bara en ensam rapphöna, men kort efter den tog till vingarna så började det ropa rapphöns runt omkring oss. Troligen hade kullen blivit skrämd av något och därmed blivit separerade. Det var så härligt att höra deras rop och förhoppningsvis hittade de varandra igen. De har det besvärligt nu, för det är ju ett tjockt snölager på åkrarna. Vi har med hjälp av en granne och hans traktor fått skottat på åkern intill oss, allt för att hjälpa de små liven. Det går ju inte heller att fodra dem på samma sätt som fasanerna. Fasanerna de kommer gärna till foderplatsen, men rapphönsen är svårare. Hoppas nu bara att den lilla rapphönskullen kan klara sig till det blir barmark.

1 kommentarer

Marie

09 Feb 2010 11:53

I morse var dom där igen - nu såg jag ungefär 7 st på den plogade vägen. De syntes väl mot den vita snön, men eftersom det ännu var ganska mörkt var det lite svårt att se exakt. Jag hade dessutom 6 hundar i koppel, så jag ville inte gå för nära för att störa dem.

När jag hade vänt åter hemåt igen så började de ropa och fick direkt svar från en annan åker. Först trodde jag att det var en kull där också. Jag hörde rop från minst 4 olika ställen, varav ett var där jag sett kullen. Efter en kort stund fick jag se en ensam rapphöna som också lyfte och flög till kullen.



Det borde alltså betyda att de är ca 10 st och då är sannolikheten stor att det blir så många kvar att det kan bli häckande par till våren. HÄRLIGT!!!!

Kommentera

Publiceras ej