Snö

0kommentarer

Så kom det då den snö jag efterlyst. Det började igårkväll och har nog snöat hela natten. Det har inte kommit några stora mängder, ca 10 cm, men med det så tycker jag att det räcker. Det behöver alltså inte komma mera nu. Det snöar dock fortfarande, inte så mycket, men det singlar halvstora flingor hela tiden. Vi har milt, kring nollan, så det var lite spännande att ta sej till jobbet i morse - halkigt alltså.

En upplysning till dej läsare som inte bor på Gotland är att vi inte har haft några saltade vägar på drygt 20 år. Har nog kanske omnämnt det tidigare. Eftersom det fortfarande snöar så hade de inte sandat något annat än i rondellerna och vissa vägkorsningar.

En som är ännu gladare över snön än jag det är maken. Som inbiten rävjägare är det såklart toppen med spårsnö. Det betyder att han i mörkret igårkväll åkte kring och kollade rävspår och i morse så bar det ut i skogen med bössa och hund. Hur det går får jag väl veta ikväll antar jag.



Det finns fler som är glada att snön kommit. De hoppas då att den ligger kvar till helgen, vilket ju inte är säkert. På lördag går nämligen Stövar-SM för rävhundar på Gotland och de vill ju också ha spårsnö såklart. Maken ska döma tillsammans med ett gäng andra domare. Det ska gå att följa SM:et på webben via www.jaktjournalen.se. Hur det praktiskt går till vet jag inte, men för intresserade är det ju bara att gå in och kolla.

.

Kommentera

Publiceras ej