Apport

0kommentarer

Vi har ju Siri på träningsbesök hos oss sedan ett tag. Hon tränas dels på fält och där är det husse som står för det mesta, mest beroende på att han har mera möjligheter dagtid än vad jag har (det är ju det där med jobbet som lägger hinder ivägen för fritidsintressena). Jag har däremot fått apportträningen på min lott.

Siri har verkligen varit envis med apporten, men jag tycker vi har kommit riktigt långt. Speciellt om man tar det från början, då hon envist bet ihop tänderna och jag fick bända upp munnen för att hon skulle hålla i dummyn eller apportbocken som vi började med.

Jag har genomfört träningen inomhus mestadels och framstegen har faktiskt kommit. Om det beror på att hon alltid varit tvungen att göra någon form av apport innan hon fått sin mat eller på min envishet är väl svårt att säkert veta, men framåt har det i alla fall gått.

Vi flyttade ut för några dagar sedan och även då gick det riktigt bra.


  En stolt Siri med sin fasantupp.

I fredags tog jag mej ledigt och vi fick en härlig dag. Siri och jag tog då steget över till att testa på vilt. Vi åkte till en ny plats och körde först några vanliga apporteringar med dummy och apportbock. Tog sedan fram både fasan och rapphöna och testade både fullt synligt liggande fågel som dold i gräset. Både Siri och jag var stolta då hon kom med sin apport och fint lämnade av till mej.

Kommentera

Publiceras ej